Algemene voorwaarden
1: Toepassingsgebied van deze algemene voorwaarden
1.1 Tenzij uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen, brengt de aanvaarding van het bestek door de klant zijn toetreding mee tot deze algemene voorwaarden.
1.2 Deze algemene voorwaarden regelen de verhoudingen tussen de installateur en de klant. Enkel de schriftelijke wijzigingen die zijn getekend door beide partijen, en die voorkomen in het bestek of in enig ander document, kunnen afwijken van deze algemene voorwaarden.
1.3 De bestelvoorwaarden van de klant zijn niet tegenstelbaar aan de installateur.
2.1.De bestekken en de prijsaanbiedingen die aan de klant worden overgemaakt, zijn 30 dagen geldig.
2.2. De bestelling is pas definitief vanaf de ondertekening of goedkeuring van de overeenkomst door de klant. En het storten van een voorschot van dertig procent van de totale prijs. Bovenop de huidige algemene voorwaarden, worden de rechten en plichten van de partijen vastgelegd door de overeenkomst.
2.4. Voor elk werk op uurbasis of in regie worden de materialen berekend aan de dagprijs en de werkuren van de arbeiders worden berekend vanaf het vertrek tot aan de aankomst in het atelier, vermeerderd met de transportkosten, verplaatsingskosten en prestaties voor op- en afladen van materialen.
2.5. De werken worden uitgevoerd met de materialen die vooraf zijn vast gelegd in het bestek. De specifieke eisen van de klant dienen te worden meegedeeld aan de installateur op het moment dat het bestek wordt gevraagd.
2.6. In geval van prijsveranderingen van het materiaal, de lonen, de sociale lasten of speciale belastingen, kunnen deze aangepast worden volgens de prijsherziening die met het aanbod samengevoegd wordt.
3.1. De datum van het begin van de werken wordt vastgelegd in onderling overleg met de klant, maar kan steeds worden uitgesteld door de installateur bij uitzonderlijke omstandigheden en/of omstandigheden onafhankelijk van de wil van de installateur.
3.2. De leveringstermijnen en uitvoeringstermijn die eventueel zijn bepaald zijn slechts indicatief van aard en zijn nooit bindend.
3.3. De klant dient zo goed als mogelijk de uitvoering van deze werken te vergemakkelijken. Hij dient ervoor te zorgen dat de materialen op de werf kunnen worden geleverd. Hij dient ervoor te zorgen dat de lokalen en trappen waar de werken dienen te worden uitgevoerd vrij zijn van elk obstakel. Elk werk van opruiming en/of schoonmaak zal in supplement aan de klant worden gefactureerd.
3.4. De bestekken worden opgemaakt in de veronderstelling dat de werken zonder onderbreking worden uitgevoerd. Indien andere professionelen tegelijkertijd met de installateur werken, dient de klant ervoor te zorgen dat de normale vooruitgang van de werken van de installateur niet wordt gestoord. Indien dit het geval zou zijn, worden de uitvoeringstermijnen verlengd.
3.5. Alle uitgaven die voortvloeien uit tijdverlies waarvan de oorzaak niet bij de installateur ligt, zoals de vertraging in het afwerken van lokalen, van grondvesten zullen aangerekend worden als toeslag van 20EUR.
4.2. Voor de betaling van het saldo van de prijs zal de installateur aan de klant tussentijds de factuur versturen nabij het einde van de werken. Het eventuele saldo van de prijs wordt betaald na enkele dagen bij ontvangst van de factuur.
4.3. Alle facturen zijn via het rekeningnummer of contant te betalen op de maatschappelijke zetel van de installateur.(sancties in geval van niet-betaling)
4.4. In geval van niet-betaling op de vervaldag, is de klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling een nalatigheidinterest verschuldigd aan de installateur. De interest wordt berekend aan 20 EURO per dag
5.1. De eigendom van de goederen en materialen worden pas aan de klant overgedragen nadat de prijs gedeeltelijk is betaald. De bijkomende materialen, die niet zouden worden gebruikt, zijn niet in de prijs begrepen en blijven bijgevolg eigendom van de installateur.
5.2. Tenzij uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen, worden de gedemonteerde en ongebruikte materialen eigendom van de installateur, indien de overeenkomst veranderingen aan bestaande constructies omvat.
5.3. In afwijking van artikel 1988 van het Burgerlijk Wetboek, komt de overdracht van de risico’s aan de klant tot stand vanaf de levering van de goederen op de werf.
5.4. De klant neemt vanaf de levering de bewaking van de materialen en de goederen op zich, en is verantwoordelijk voor de opgelopen schade (hierin begrepen diefstallen, verdwijningen of gelijk welke beschadigingen). De klant verbindt er zich toe om in de onmiddellijke nabijheid van de werf een droog lokaal, dat afsluitbaar is met een sleutel, ter beschikking te stellen van de installateur voor het opslaan van materialen en goederen.
6: Opzegging van de overeenkomst (forfaitaire schadevergoeding in geval van eenzijdige opzegging)
6.1. Onder voorbehoud van het geen is bepaald in artikel 4.4, is de partij die eenzijdig de overeenkomst verbreekt aan de andere partij een schadevergoeding verschuldigd.
6.2. In afwijking van het geen is voorzien in artikel 6.1., is in geval de klant vraagt om zijn oorspronkelijke bestelling te wijzigen, en deze wijziging meer dan een kwart vertegenwoordigt van de verkoopprijs zoals deze is weergegeven in het oorspronkelijke bestek, houdt de installateur zich het recht voor om de overeenkomst te beëindigen. Geen enkele schadevergoeding kan door de klant worden gevorderd wegens de opzegging.
7.1. Alle installaties moeten aan de wettelijke, of door de elektrische distributienetten ingestelde reglementering beantwoorden (AREI).
7.2. De controle van de installaties en de kosten die daaraan verbonden zijn vallen ten laste van de klant.
8.1. In geval van een nieuw verzoek van de klant, dat niet voorzien is in het oorspronkelijke bestek, beoordeelt de installateur of hij in staat is te voldoen aan het verzoek of niet. De weigering van de installateur om te voldoen aan het nieuwe verzoek doet geen afbreuk aan de oorspronkelijke bestelling en de partijen zullen bijgevolg nog steeds verplicht zijn om de verbintenissen die uit de oorspronkelijke bestelling voortvloeien, uit te voeren.
8.2. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst onvoorziene gebreken of verborgen gebreken zouden worden vastgesteld, die herstellingen of wijzigingen zouden noodzakelijk maken, zullen deze in aan uurtarief en met supplement worden uitgevoerd. Opdat het normale verloop van de werken zou worden bewaard, dient het akkoord van de klant voor dergelijke onvoorziene werken slechts te worden gevraagd.
9.1. In geval van overmacht, is de partij die hiervan het slachtoffer is bevrijd van elke verantwoordelijkheid. Zij kan de verbintenissen verminderen, de overeenkomst verbreken of de uitvoering ervan teniet doen of opschorten, zonder dat zij verplicht is enige schadevergoeding te betalen.
9.2. Partijen beschouwen met namen volgende gebeurtenissen als gevallen van overmacht: oorlogen, burgeroorlogen, stakingen, black-outs, onderbreking van machines, brand, overstroming, opschorting van de transportmiddelen, moeilijkheden bij het voorzien van basismaterialen, materialen en energie, beperkingen of bepalingen opgelegd door de overheden.
10.1. Onder voorbehoud van toepassing van de wet van 1 september 2004 met betrekking tot de bescherming van consumenten, de lichte verborgen gebreken zijn slechts gedekt door de waarborg van de installateur voor een periode van zes maanden, te rekenen vanaf de oplevering van de werken. Na zes maanden is de installateur bevrijd van zijn waarborg en worden de risico’s van het zich voordoen van een licht verborgen gebrek gedragen door de klant. (gebreken van het materiaal)
11.1. De installateur stelt alles in het werk om materiële schade tijdens de uitvoering van de werken te voorkomen.
11.2. Het komt aan de klant toe om de gebruikelijke veiligheidsmaatregelen te nemen of te laten nemen door de bewoners van het gebouw, met namen door in de werkzone geen waardevol meubilair te plaatsen of door de bescherming ervan te verzekeren indien dit niet kan worden verplaatst. De klant kijkt er eveneens op toe zijn waardevolle voorwerpen op een veilige plaats op te bergen.
12: Klachten
Elke klacht met betrekking tot facturen moet binnen de acht kalenderdagen vanaf ontvangst van de factuur worden bekengemaakt.
Bij gebreke van een klacht binnen een termijn van acht kalenderdagen, worden de facturen geacht aanvaard te zijn.
13.1. De verhouding tussen de installateur en de klant is onderworpen aan het Belgische recht, ongeacht welke de nationaliteit van de partijen is.